محمد جواد مقیسه؛ حسن احمدی؛ میلاد همافر
چکیده
توسعه مبتنی بر مزیت رقابتی یکی از روشهای نوین برنامهریزی منطقهای است که افزایش بهرهوری اقتصادی به همراه بهبود کیفیت زندگی در سطح منطقه را فراهم مینماید. از رویکردهای تدوین برنامههای رقابتپذیریمنطقهای، نظریه مراکز مکمل است که در آن دو یا چند شهر بهصورت دستهجمعی و مبتنی بر پتانسیلهای مکمل یکدیگر برای حرکت ...
بیشتر
توسعه مبتنی بر مزیت رقابتی یکی از روشهای نوین برنامهریزی منطقهای است که افزایش بهرهوری اقتصادی به همراه بهبود کیفیت زندگی در سطح منطقه را فراهم مینماید. از رویکردهای تدوین برنامههای رقابتپذیریمنطقهای، نظریه مراکز مکمل است که در آن دو یا چند شهر بهصورت دستهجمعی و مبتنی بر پتانسیلهای مکمل یکدیگر برای حرکت بهسوی توسعه، مورد برنامهریزی قرارگرفتهاند. ازاینرو پژوهش حاضر با هدف اصلی تدوین چارچوبی برای ایجاد یک شبکه شهری رقابتپذیر شهری در مقیاس منطقه در پی یافتن شاخصهای مؤثر بر رقابتپذیری شهری در استان مازندران بوده و در تلاش است تا با بهرهمندی از شاخصهای بهدستآمده، به چارچوبی کلی برای ایجاد شبکه شهری رقابتپذیر در سطح استان دست یابد. تحقیق حاضر از نوع کمی است و از حیث روش در گروه تحقیقات کاربردی طبقهبندی میشود. برای بررسی تأثیر عوامل مؤثر بر رقابتپذیری شهری در مقیاس منطقه، از روش تحلیل سلسله مراتبی و تکنیک دلفی استفاده میشود و برای بررسی مزیت رقابتی هر یک از شهرستانها مدل تغییر سهم به کار گرفته میشود. در انتها با استفاده از روش تحلیلی سوات نقش شهرستانهای مختلف استان در حوزههای همگن تدقیق میشود که 5 شهرستان نقش کشاورزی، 8 شهرستان نقش خدماتی و 9 شهرستان نقش صنعتی را بهعنوان نقش اصلی توسعه خود، در راستای رسیدن به یک شبکه مکمل در مقیاس منطقه باید اتخاذ نمایند.
ونداد بنائی کشتان؛ حسن احمدی؛ حسین ذبیحی
چکیده
زبان و اصطلاحات عامیانه از قدیمیترین عناصر متن شهر هستند. هدف از این پژوهش، استفاده از مفاهیم زبانشناسی و اصطلاحات عامیانه زبان در تحلیل محتوای متن شهر میباشد. روش مورداستفاده در این پژوهش، تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی است. بهمنظور جمعآوری اطلاعات، 37 مشاور املاک از مناطق 22 گانه تهران به روش نمونهگیری در دسترس برای ...
بیشتر
زبان و اصطلاحات عامیانه از قدیمیترین عناصر متن شهر هستند. هدف از این پژوهش، استفاده از مفاهیم زبانشناسی و اصطلاحات عامیانه زبان در تحلیل محتوای متن شهر میباشد. روش مورداستفاده در این پژوهش، تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی است. بهمنظور جمعآوری اطلاعات، 37 مشاور املاک از مناطق 22 گانه تهران به روش نمونهگیری در دسترس برای مصاحبه انتخاب شدند. از آنان خواسته شد تا اصطلاحات عامیانه زبان که در مقوله معاملات مسکن و معرفی محلات کاربرد فراوان دارند را بیان کنند. همچنین با مراجعه به آگهیهای مسکن در سایتهای اینترنتی دیوار و شیپور و نیز صفحات مشاوران املاک در اپلیکیشن اینستاگرام، اصطلاحات مشابه، استخراج شدند. در ادامه، فرآیند کدگذاری و مقولهبندی این اصطلاحات انجام شد، به این صورت که همه اصطلاحاتی که دارای درونمایه معنایی مشترک بودند در یک مقوله قرار گرفتند. بر این اساس، 8 مقوله تأثیرگذار بر ارزشگذاری مسکن و محله مبتنی بر اصطلاحات عامیانه زبان به دست آمد که به ترتیب درصد تکرار عبارتاند از: 1- ویژگیهای جغرافیایی زمین ساختمان در محله و شهر؛ 2- ویژگیهای حقوقی؛ 3- امکانات رفاهی ساختمان؛ 4- ویژگیهای طبیعی، اقلیمی و شرایط محیطی ساختمان؛ 5- ویژگیهای مصالح و عمر بنا؛ 6- ویژگیهای عامیانه؛ 7- امکانات خدماتی ساختمان؛ و 8- ویژگیهای مهندسی ساختمان. ازنظر ارزشگذاری مسکن و محله در متن شهر، 5 مقوله تحریفشده، نادرست یا بیش از ارزش ذاتی هستند و فقط 3 مقوله دارای ارزشگذاری همتراز ارزش ذاتی میباشند.
علیرضا صابرمنش؛ حسن احمدی؛ ناصر براتی
چکیده
شناسایی مؤلفههای آموزش شهرسازی با تأکید بر ارتباط با اجتماع یادگیری بهعنوان یکی از راهکارهای ارتقاء دانـش، مهـارت و نگـرش استادان و دانشجویان پیرامون مسائل کمی و کیفی رشته شهرسازی سالهاست که مطرح و اجراشده است. تحقیق حاضر بر اساس هدف، از نوع تحقیق کاربردی است؛ این پژوهش بهصورت کیفی بوده؛ که از شیوهی تحلیل محتوا بهره ...
بیشتر
شناسایی مؤلفههای آموزش شهرسازی با تأکید بر ارتباط با اجتماع یادگیری بهعنوان یکی از راهکارهای ارتقاء دانـش، مهـارت و نگـرش استادان و دانشجویان پیرامون مسائل کمی و کیفی رشته شهرسازی سالهاست که مطرح و اجراشده است. تحقیق حاضر بر اساس هدف، از نوع تحقیق کاربردی است؛ این پژوهش بهصورت کیفی بوده؛ که از شیوهی تحلیل محتوا بهره گرفته است؛ لذا در تحقیق حاضر تعداد 12 نفر از کارشناسان حوزه شهرسازی انتخاب شده و به گردآوری دادهها از طریق مصاحبه ی عمیق پرداخته شد. به این منظور در مرحله اول دادههای مستخرج از فرآیند گردآوری، در سهگام کدگذاری شده بود تا بر اساس آن مدل نهایی استخراج گردد؛ همچنین برای تسهیل در فهم مصاحبهها و استخراج نتایج، آنها کدگذاری شده است؛ که در سه مرحله خرده مقولهها، مقولههای میانی و مقوله های اصلی (نهایی) انجام شد. درنهایت از محتوای مصاحبهها درمجموع 176 کد شناسایی شد که بعد از حذف مشترکات 89 خرده مقوله در مرحله کدگذاری اولیه، 23 مقوله میانی در مرحله کدگذاری ثانویه و در مرحله کدگذاری نهایی تعداد 5 مقوله اصلی شناسایی گردید؛ شامل: کیفیت آموزش، شیوهها و ابزار؛ مدرسان و مربیان؛ عوامل اساسی آموزش؛ مهارتها؛ ارزشها و درنهایت روابط بین مقولات آشکار و مدل مفهومی منبعث از روش تحلیل کیفی با رویکرد استقرایی فراهم آمد؛ که بهصورت مدل نهایی تحقیق ارائه شد.
حسن احمدی؛ مهرداد مهرجو
چکیده
احساس امنیت یکی از مهمترین عوامل سازنده کیفیت محیطیِ پیادهراه شهری است که در میزان حضور شهروندان نیز مؤثر است. به همین منظور، نمود امنیت باید در حضور و نظارت گروههای سنی و جنسی فعال مردم در فضاهای شهری قابلمشاهده باشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر مؤلفههای کیفیت محیطیِ فضای شهری بر احساس امنیت شهروندان و دستیابی به چارچوب منظمی ...
بیشتر
احساس امنیت یکی از مهمترین عوامل سازنده کیفیت محیطیِ پیادهراه شهری است که در میزان حضور شهروندان نیز مؤثر است. به همین منظور، نمود امنیت باید در حضور و نظارت گروههای سنی و جنسی فعال مردم در فضاهای شهری قابلمشاهده باشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر مؤلفههای کیفیت محیطیِ فضای شهری بر احساس امنیت شهروندان و دستیابی به چارچوب منظمی از عوامل مؤثر بر آن میباشد. در راستای دستیابی به این هدف، روش تحقیق، کاربردی و از نظر نحوه جمعآوری اطلاعات، توصیفی و پیمایشی است. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و حجم نمونه 365 نفر محاسبه شد. اعتبار و پایایی پرسشنامهها با آلفای کرونباخ 853/0 محاسبه گردید. یافتههای پژوهش ازاینقرار است که بین مؤلفههای کیفیت محیطیِ فضای شهری بر مؤلفههای احساس امنیت شهروندان در پیادهراه مرکزی شهر همدان رابطه مستقیم، مثبت و معناداری وجود دارد. درمجموع مؤلفههای کیفیت محیطیِ فضای شهری بر احساس امنیت شهروندان در پیادهراه مرکزی شهر همدان تأثیر 76 درصدی دارند. نتایج مربوط به همبستگیها و تحلیل مسیر رگرسیونی با رویکرد نظری پژوهش مطابقت دارد و فرضیه پژوهش را تأیید میکند. در واقع در فضاهای شهری همچون پیادهراه مرکزی شهر همدان، مشارکت اجتماعی و نظارت اجتماعی بهصورت حلقهای از زنجیر به هم مرتبط و وصل هستند.